Nekklachten

Een pijnlijke en stijve nek is heel vervelend. Nekpijn is vaak een zeurende pijn die je voelt aan één of beide kanten van je nek of boven op je schouders. De pijn kan plotseling opkomen of geleidelijk ontstaan. Soms kun je je hoofd minder goed draaien; omkijken tijdens het autorijden of op de fiets is dan bijvoorbeeld lastig. Vanuit de nek kun je ook last hebben van hoofdpijn, uitstralende pijn naar de armen en tintelingen in je hand of vingers. Soms heb je minder kracht in je hand en kun je de beweging van je arm niet meer goed sturen. Dit alles kan zeer beangstigend zijn. Meestal worden de klachten niet veroorzaakt doordat er schade is aan de gewrichten, kapsels, banden of spieren. Zelfs al ervaart u intensieve pijn en hoort u wat kraken in de nek. Veel vaker komen de klachten voort uit een lokale overbelasting van de nek. Daarbij mag gedacht worden aan langere tijd in 1 houding werken, verhoogde (werk) druk en spanning.

Nekklachten kunnen als zeer beperkend ervaren worden. Vaak geld hoe actiever we blijven des te groter is de kans op herstel en des te kleiner is de kans op een herhaling.

Hoewel de pijn en stijfheid onaangenaam is heeft het ook een waarschuwende functie. Namelijk het geeft het signaal dat de nek minder belastbaar is en dat we daar best een beetje lief voor mogen zijn. Ons eerste advies is dan ook blijf kalm, haal rustig adem en blijf in beweging.

De eerste oefeningen die je van ons meekrijgt zijn gericht op het weghalen van de spanning en tot rust brengen van de nekregio. Dit door het rustig ja te knikken en het nee schudden van je hoofd.

Eerst de nek in de, zogenoemde, middenstand brengen door je kin iets in te trekken vanuit de as die door de oren loopt, zonder het hoofd naar achter te trekken. En dan kleine knikbewegingen maken met zo min mogelijk kracht. Je kan een vinger op de kin leggen om beter waar te nemen wat er gebeurt.

Vanuit een gecorrigeerde positie rustig en met zo min mogelijk kracht de nek naar 1 kant draaien. Voel goed wat de eindstand is en zoek niet de pijn op. Voel het verschil tussen een rotatie vanuit de middenstand en vanuit een eindstand (kin omhoog)

Ga niet naar de pijn toe bewegen maar probeer te ontdekken wat prettig is voor jou en je nek. Als dit goed gaat heb je de eerste stappen gezet op weg naar het herstel van je nekklacht.

Meer weten over hoe we je kunnen helpen of om een afspraak te maken neem contact met ons op.

Met Fysiotherapie Galgenwaard blijf je in beweging.